Praca w środowisku międzykulturowym. Wymagania kompetencyjne pracodawców.

W momencie otwierania się firm międzynarodowych na rynku pracy, pojawiła się wielka potrzeba zdefiniowania kompetencji, jakie powinni posiadać pracownicy, aby sprostać wymaganiom pracodawców. Początkowo, skupiano się jedynie na umiejętnościach typowo twardych. Z czasem dużą role zaczęły grać również kompetencje miękkie. Dziś, w dobie międzynarodowości i rosnącej ilości migracji obywateli różnych krajów za pracą, widać ogromną konieczność posiadania kompetencji międzykulturowych u kandydatów oraz pracowników. Czym one są?

Praca w środowisku międzynarodowym jest już codziennością. Jednak poprzez bariery  kulturowe może bywać trudna. Różnice kulturowe są zarówno cennym zasobem organizacji, jak i ciężkim do uzyskania. Dzięki interakcjom pomiędzy ludźmi z różnych kultur, uczymy się i rozwijamy. Ćwiczymy swoją otwartość, komunikatywności oraz empatię.

pexels-photo-1251092 (1)

Czym są kompetencje dla pracodawcy?

Kompetencje to zbiór zarówno cech osobowości jak i konkretnych umiejętności pracownika. Nie są one elementem stałym, gdyż podlegają zarówno rozwojowi jak i „cofaniu się”.

Kompetencje dzielimy na miękkie oraz twarde. Do kompetencji twardych zaliczamy np. znajomość języka obcego, specyficzną wiedzę branżową czy umiejętność obsługiwania programów komputerowych. Do miękkich natomiast umiejętność pracy w zespole, komunikatywność czy kreatywność.

Zarówno kompetencje miękkie jak i twarde wpływają na efektywność pracy na danym stanowisku i są niewątpliwie kluczowym atutem dla pracodawcy.

pexels-photo-1638776

 Różnice pomiędzy kompetencjami, umiejętnościami oraz kwalifikacjami

Kwalifikacje to zestaw zarówno umiejętności jak i zdobytej wiedzy. Przykład – stanowisko leader IT: leader ze względu na konkretne soft skille  np. umiejętność zarządzania grupą i wysoko rozwinięta empatia oraz IT ze względu na specyficzne hard skille czyli wiedzę z zakresu branży IT.

Kompetencje są nierozłączna częścią kwalifikacji – są to zazwyczaj umiejętności wrodzone, takie jak empatia, czyli wrażliwość interpersonalna.

Umiejętności – są zarówno częścią kompetencji jak i ogólniej kwalifikacji. Należą do nich umiejętności nabyte, często konkretne np. znajomość Excela, umiejętność szybkiego i bezbłędnego pisania.

Kompetencje niezbędne oraz pożądane na rynku pracy

kompetencje

Kompetencje międzykulturowe

To zbiór kompetencji, które powstały w wyniku fenomenu globalizacji, przyczyniającej się do większej integracji i współzależności społeczeństw, gospodarek czy właśnie kultur.

kompetencje miedzykulturowe

Kompetencje, o których mowa można nabyć przede wszystkim dzięki interakcjom z grupami odmiennymi kulturowo, co jest już dość powszechne szczególnie w globalnych korporacjach.

Powyżej wymienione kompetencje mają ogromne znaczenie, wpływając przy tym na atmosferę oraz jakość pracy, a także wzmacniając proces integracyjny.

Zachowania niepożądane

Brak kompetencji międzynarodowych prowadzący do niestosownych sytuacji, często na tle rasistowskim, np. Manager z jednego z zespołów podczas przerwy lunchowej postanowił opowiedzieć dowcip dotyczący różnic na tle religijnym wyśmiewając przy tym inne kultury.

Faworyzowanie ze względu na przynależność do tej samej kultury, religii, etc., np. Zagraniczny lider musi podjąć decyzje o przyznaniu awansu jednemu ze swoich podwładnych. Wybór pada na osobę pochodzącą z tego samego regionu kulturowego, która ewidentnie ma najgorsze wyniki na tle zespołu.

Powyżej wymienione zachowania mogą prowadzić do wyobcowania , frustracji, które z kolei niekorzystnie wpływają na jakość pracy oraz relacje międzyludzkie w firmie.

pexels-photo-1432946

A teraz mały QUIZ 🙂

Patrycja jest świadkiem dyskusji w kuchni między dwoma współpracownikami. Konwersacja kolegów przybiera rasistowsko – seksistowski ton, Patrycja bez namysłu postanawia zasygnalizować sytuację managerowi.

Jakie kroki powinien podjąć przełożony Patrycji?

  1. Manager powinien bezzwłocznie i oficjalnie zakomunikować sytuację lokalnemu HR-owi.
  2. Manager powinien podjąć indywidualną rozmowę z pracownikami o których mowa w celu pouczenia.
  3. Manager nie robi nic ze zgłoszeniem Patrycji ponieważ nie jest bezpośrednim przełożonym wyżej wymienionych pracowników.

Xavier właśnie dołączył do globalnej korporacji. Przy finalizowaniu warunków pracy, Xavier poinformował swojego przyszłego szefa o tym, że  ze względu na obowiązki studenckie, 2 razy w tygodniu może przychodzić do pracy dopiero na godzinę 11. Po pierwszym tygodniu pracy, Xavier oznajmił że niestety zmienił mu się plan zajęć; tak wiec w ustalone dni jest  dostępny od godziny 13. Co więcej, otrzymawszy grafik zorientował się, że zmiany przypadają na godziny w których zazwyczaj się modli. W związku z tym powoduje to dość istotny dyskomfort w jego życiu.

Jak powinien postąpić manager?

  1. Manager powinien zwolnić pracownika, ponieważ podczas podpisywania umowy, ustalenia były inne. Co więcej, dyspozycyjność pracownika znacznie się zmniejszyła a to rzutuje na efektywność pracy w zespole.
  2. Manager powinien dostosować się do wszelkich próśb pracownika, ponieważ zmiana planu zajęć na uczelni nie jest zależna od danej osoby. Natomiast kwestia modlitwy jest naturalnym przywilejem wynikającym z przekonań religijnych.
  3. Manager powinien zgłosić sprawę do działu HR i poinformować o zaistniałym problemie. Podczas rozmowy z pracownikiem powinien dać mu do wyboru kilka dni w których może przychodzić później zaznaczając przy tym że jest to maksimum na jakie firma może sobie pozwolić. W ten sposób Xavier może dokonać wyboru dotyczącego wykorzystania elastycznych godzin w pracy.

Anna została wybrana na mentorkę nowo przybyłego pracownika, którego ma wspierać w codziennych obowiązkach w formie shadowingu. Niestety od samego początku, współpraca nie układa się, Bruno ignoruje polecenia Anny, spóźnia się i jest przy tym arogancki. Anna ma wrażenie, że powodem są kulturowe przekonania Bruna, że kobieta nie powinna zajmować wyższego stanowiska w hierarchii, także w strukturze firmy.

Co powinna zrobić Anna?

  1. Wykonywać dalej swoje obowiązki, nie zważywszy przy tym na postawę Bruna.
  2. Anna powinna przede wszystkim porozmawiać z Brunem w celu wyjaśnienia sytuacji i usprawnienia atmosfery.
  3. Mentorka nie powinna podejmować kroków na własna rękę ponieważ tego typu kwestie bezzwłocznie powinny zostać zakomunikowane HR-owi.

Kto zna poprawne odpowiedzi? 🙂

pexels-photo-1571165

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Blog na WordPress.com. Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d blogerów lubi to: