Od wielu lat w sferze biznesu aktywnie rozmawia się o zawodach przyszłości. Specjaliści analizują jakie kompetencje i profile będą najbardziej potrzebne za kilka lub kilkanaście lat, za które umiejętności firmy zapłacą najwięcej. Szkoły wyższe tworzą nowe kierunki, chcąc dopasować się do trendów na rynku i edukować młode osoby potrzebne na rynku pracy. Dialog ten ewoluuje ujawniając coraz to nowsze i coraz to bardziej nieprzewidywalne zawody przyszłości. Dyskusja skupia się najczęściej na stanowiskach związanych z IT, e-Commerce, cyberbezpieczeństwem, inżynierią, medycyną, biotechnologią, czy choćby dietetyką, ale czy ktoś zwrócił uwagę na nowoczesne zawody w obszarze mediów społecznościowych?

Nie! Nie mówimy o specjalistach od reklamy online na Facebooku, czy kreatorów biznesu na LinkedIn’ie. Mówimy o tzw. influencerach, a konkretnie Instagramerach, Youtuberach, czy TikTokerach.
Wiecie czym zajmuje się osoba wykonująca zawód influencera?
Aby dobrze zrozumieć intencję mojego artykułu, zacznijmy od określenia kim jest influencer. Klasyczny influencer to inaczej osoba wpływowa, która dzięki swojej dużej grupie odbiorców i zasięgach jest w stanie oddziaływać na ludzi, będących w gronie kontaktów. W przeszłości Influencer nie funkcjonował jako osobny zawód, był najczęściej domeną gwiazd, artystów, celebrytów i osób publicznych, którzy dzięki swoim fanom, docierali z przekazem do dużej ilości odbiorców. Takie osoby często wykorzystywały swoje zasięgi do głoszenia przekazów ważnych społecznie, będących w danym momencie istotne z punktu widzenia danej społeczności. Niemniej dawni influencerzy również brali udział w wielu reklamach – ze słynnym zakończeniem „polecam, imię i nazwisko gwiazdy”. Ich rozpoznawalność pozwalała reklamującym się firmom mieć pewność, że produkt okaże się bardziej interesujący dla potencjalnego klienta, dzięki rekomendacji znanego ambasadora.

Można się pokusić o stwierdzenie, że właśnie ten ostatni aspekt spowodował ewolucję aż do zawodu influencera. W świecie mediów społecznościowych to nadal osoba wpływowa i tak samo jak kiedyś, będąca w stanie oddziaływać na ludzi, z którymi ma trwałe relacje – swoich obserwatorów (followersów). To właśnie powoduje, że reklamodawcy niemalże biją się o dostęp do tych najbardziej aktywnych twórców kont w różnych portalach społecznościowych. Najczęściej mówimy o autorach profili na YouTube, Instagramie, czy ostatnimi czasy Tik Toku. Pozytywna rekomendacja takiego influencera jest warta znacznie więcej niż wysokobudżetowa kampania marketingowa.

Obecnych influencerów można podzielić na dwie kategorie. Tych, którzy stają się sławni dzięki mediom społecznościowym poprzez publikowane treści, poruszane problemy, czy ciekawą tematykę na swoich kanałach. Najczęściej mający do zaoferowania swoim odbiorcom w pierwszej kolejności przekaz artystyczny, społeczny, lifestyle’owy, modowy, game dev’owy itp. A także Ci, co influencerami stali się dzięki uczestnictwu w programach telewizyjnych typu talent bądź reality show, a grono obserwatorów utożsamia się z samym właścicielem konta. Pierwsi często mianują się twórcami internetowymi, a pojawiające się na ich kontach reklamy dotyczą wąskiego segmentu produktów i usług ściśle związanych z tematyką profilu. Drugi typ influencerów koncentruje się często na pewnej ustalonej tematyce, np. recenzje produktów lub wpisy informacyjne, w zamian za możliwość przetestowania danego towaru lub gratyfikację ze strony partnera.
Na czym polega skuteczność influencerów?
Influencerzy w mediach społecznościowych muszą wykazywać się „nieziemską” charyzmą, która jest ich narzędziem promocji, a także umiejętnością budowania i utrzymywania trwałych relacji z gronem swoich odbiorców. W dobie hejterów i fake newsów, rola influencera dla reklamodawców, ale także obserwatorów jest „szalenie” istotna. Daje poczucie, że rekomendacja jest sprawdzona i godna polecenia. Twórcy internetowi, czy liderzy opinii często muszą znaleźć swoją niszę, aby wyróżnić się spośród konkurencji.

Kariera influencera
Pomimo tego, że jest to zawód marzeń młodych ludzi, to bardzo wielu początkujących ma problemy z adaptacją w dzikiej dżungli mediów społecznościowych. Taka praca wymaga ciągłego bycia na świeczniku, regularnego publikowania treści, postowania zdjęć i filmików opowiadających o swoich przemyśleniach i opiniach. Jeśli influencer nie ma konkretnej dla swojego kanału tematyki przekazu, może szybko stracić obserwatorów. Podobnie z kontami autorów zajmujących się jedynie reklamowaniem różnych produktów czy usług. Jest bardzo cienka granica pomiędzy liderem opinii, a kanałem reklamy online. Wobec czego taki twórca internetowy musi rozważnie dobierać treści i dopasowywać je do typu swoich odbiorców. Hejt i „śmierć medialna” to główne zagrożenia tego zawodu, jednak za sukcesem w mediach społecznościowych mogą także iść spore pieniądze i szybka kariera na sam szczyt.
Wielu twórców internetowych wybiło się tak wysoko, że aktualnie kierują własnymi firmami marketingowymi i PRowymi, piszą książki, poradniki i prowadzą wykłady o budowaniu marki osobistej. Ciekawa perspektywa – prawda? 😊