Od kilku lat zaobserwować można większą śmiałość pracowników do częstej zmiany pracy. Skończyły się czasy, kiedy pracowało się w jednym przedsiębiorstwie od ukończenia edukacji, aż do emerytury. Kandydaci i pracownicy są bardziej świadomi swoich praw i coraz rzadziej godzą się na niedogodności jakie serwuje im rynek pracy. Przez co, coraz trudniej zbudować przyjazne miejsce pracy.
Z jednej strony możemy powiedzieć, że firmom brakuje odpowiedniego przygotowania do wdrożenia nowego pracownika, przez co oczekiwania i wyzwania na danym stanowisku pracy nie są jasne i klarowne. Z drugiej strony, kandydaci do pracy nie koniecznie wiedzą, na co się decydują zaczynając konkretną pracę. Wszak każdy przecież chce być dyrektorem :).
Obserwując to zjawisko od 11 lat, śmiało mogę stwierdzić, że w każdej legendzie jest ziarnko prawdy i obie strony mają rację. Co więc zrobić, aby odsetek rotacji pracowniczej malał, a nie rósł?
Czym jest adaptacja pracownika?
Adaptacja polega na wprowadzeniu pracownika do organizacji i wdrożeniu go do zadań wykonywanych na konkretnym stanowisku. Jest to jeden z elementów procesu rekrutacji, który powinien następować po etapie doboru (selekcji).
Proces adaptacji powinien dotyczyć:
- pracowników rozpoczynających pierwszą pracę,
- nowo przyjmowanych pracowników,
- pracowników przekwalifikowanych,
- pracowników zmieniający miejsce pracy.
Po co adoptujemy pracowników?
- ułatwianie początkowych etapów pracy, kiedy pracownikowi wszystko wydaje się obce, nieznane oraz skomplikowane,
- stosunkowo szybkie wykształcenie u nowoprzyjętych przyjaznej postawy wobec przedsiębiorstwa, która w domyśle zaowocuje skłonnością do pozostania w organizacji,
- uzyskanie w jak najkrótszym czasie efektywnych wyników pracy nowego pracownika, zminimalizowanie ryzyka rotacji
- ustabilizowanie załogi, zmniejszenie poziomu fluktuacji związanej z brakiem przystosowania,
- ukształtowanie pozytywnych postaw pracowniczych i wyeliminowanie negatywnych.
Co daje (gwarantuje) pracodawcy i pracownikowi proces adaptacji:
- poprawę poziomu integracji pracowniczej – zwiększenie poczucia przynależności do firmy,
- poprawę atmosfery pracy i stosunków międzyludzkich,
- zwiększenie poziomu zadowolenia i motywacji pracowników,
- uzyskanie pełnej efektywności nowo przyjętych pracowników w możliwie najkrótszym czasie,
- zmniejszenie napięcia i stresu związanego z podjęciem nowej pracy,
- podniesienie poziomu wydajności, jakości pracy i wyników ekonomicznych,
- badanie potencjału i aspiracji pracowników.
Jakich efektów należy oczekiwać?
- Przejrzystość ról
- Poczucie własnej skuteczności
- Akceptacja społeczna
- Znajomość kultury organizacyjnej
Jak powiedział Steve Jobs: „To bez sensu zatrudniać mądrych ludzi do pracy, żeby mówić im co mają robić. My zatrudniamy mądrych ludzi po to, żeby to oni nam mówili co mamy robić”.
Z założenia za proces adaptacji, odpowiedzialny jest pracodawca. Jednak kandydat/nowy pracownik, również powinien wykazać się proaktywnością i otwartym umysłem. To w jego interesie jest zrozumieć zadania i swoją role w organizacji. I tutaj proces adaptacji powinien się rozpocząć już na etapie poszukiwania pracy.
Dekalog adaptowanego pracownika!
- Dokładnie przemyśl, jakie stanowisko chcesz zajmować.
- Zapoznaj się z przykładowymi zakresami obowiązków, a dopiero później aplikuj i bierz udział w rekrutacji!
- Bądź wypoczęty podczas adaptacji i wdrożenia.
- Zadawaj pytania, jeśli coś jest dla Ciebie nie jasne.
- Przypomnij sobie swoje zbliżone zadania w poprzednich miejscach pracy.
- Wykaż się elastyczną postawą – szczególnie w pierwszych dniach.
- Notuj to, co według Ciebie może się przydać.
- Poproś pracodawcę o wyznaczenie mentora, lub osoby, która będzie służyć Ci pomocą w pierwszych tygodniach pracy.
- Wykaż się entuzjazmem.
- Pokaż pracodawcy, że wybrał odpowiedniego pracownika na to stanowisko :).
Zapraszam do kontaktu wszystkich, których temat ten interesuje bardziej! 🙂
Skomentuj